Sijoitussopimus

Yleistä keskustelua aiheesta kuin aiheesta jolle et löydä sopivaa lokeroa.

Sijoitussopimus

ViestiKirjoittaja MindiNasta päivämäärä 04.03.2010 21:29

Mielenkiinnosta kyselen että miten ihmiset ovat kokeneet sijoittamisen joka sijoittajana tai sijoituskotina.
Mitä hyviä asioita se on tuonut mukanaan entä huonoja puolia?
Ovatko ajatukset kohdanneet sen suhteen että kuinka paljon sijoittaja saa vaikuttaa koiran elämään?Oletteko kokeneet että olette saaneet tarpeeksi vaikuttaa koiran asioihin?
Onko ongelmia ilmennyt?
Ovatko kulut jakautuneet reilusti?
Onko sijoitussopimus ylipäätään reilu?

Tässä nyt joitain kysymyksiä herättämään keskustelua.
Itse olen sijoittanut nyt ensimmäisen kerran. Ruuti asuu parhaan ystäväni luona ja mielestäni isoin ongelma on se,että olemme niin hyvät kaverit että asiat tulee sanottua välillä vähän liiankin suoraan puolin ja toisin.
Mielestäni hyvä puoli sijoittamisessa on se,että koiramäärää voi pitää isompana kun kaikki eivät asu kotona.Huonona näen taas sen että haluaisi enemmän olla tekemisissä koiran kanssa.
Mielestäni ainakin se on ollut hieman ongelmallista että ihmisellä jolla ei ole kokemusta sijoittamisesta on vaikea hyväksyä sitä että koira täytyy jakaa jonkun kanssa ja joku muukin vaikuttaa koiran asioihin.itse olen ainakin saanut vaikuttaa ruutin asioihin todella hyvin.
Suurempia ongelmia en ole sijoittamisessa kohdannut,mutta välillä keskustelua käydään siitä että sijoituskodin tavoitteet koiralleen ovat erit kuin sijoittajan.Syynä ehkä se,ettei sijoituskodilla ole kokemusta käytännössä mitä sijoituskotina oleminen todella vaatii.
Meillä kulut ovat mielestäni jakautuneet aika paljon minun maksettavakseni tällä hetkellä koska sijoituskoti-ihminen jäi työttömäksi.
Mielestäni sijoitussopimus on reilu jos se on tehty asianmukaisilla papereilla eikä vaatimukset nouse kohtuuttomiksi.
-Riitta Rautio-
Nasta(Bonwild Enigma)
Ruuti(Bonwild U Rock My World)
<3:ssä Mindi(Kimblewick Mimosa)
http://www.rockstylesterriers.com
MindiNasta
Jalostustoimikunnan jäsen

Re: Sijoitussopimus

ViestiKirjoittaja Julia&Lilo päivämäärä 07.03.2010 14:55

Sijoituskoiraa ottaessa vastuu on paljon suurempi kuin oman koiran kanssa, koska se tosiaan ei ole oma. Mulla on Lilon kanssa vain hyviä kokemuksia sijoituskoiran ottamisesta, vaikka sitten Lilo ei ollutkaan jalostuskelpoinen. Siitä tietty tuli huono omatunto kun ollaan saatu paljon apua ja sitten Lilosta ei ollutkaan jalostukseen, mutta eihän näille jutuille mitään voi.

Pennutukset on tietty tarkkaan määritetty sijoitussopimuksessa, ja siihen liittyvät kulut kuuluu kasvattajalle. Muuten kaikki kulut minusta kuuluu koiran haltijalle(onhan haltija nyt kennelkielessä se jonka luona koira asuu?). Jos kasvattaja haluaa koiran juuri tiettyyn näyttelyyn niin sitten ehkä sen ilmomaksu voi kasvattaja maksaa, mutta muuten näyttelymaksut on minusta haltijan hoidettavia. Se on tietty tapauskohausta miten tämän sopii.

Juuri näyttelyihin menoista on minusta hyvä aina sopia kasvattajan kanssa, mutta itse en ottaisi sijoistuskoiraa jos näyttelytysoikeus olisi kokonaan kasvattajalla eikä koiraa saisi ominpäin viedä näyttelyyn. En nyt ole mikään intohimoinen näyttelyharrastaja tosiaan, mutta tuntuisi oudolta jos "omaa" koiraa ei saisi halutessaan viedä vaikka niihin näyttelyihin. Samoin agilityä ja muita harrasteita ei koiran luovuttaja minusta saisi rajoittaa, tai ainakaan itse en ottaisi sellaisin ehdoin sijoituskoiraa. Toki on itsestää selvää että pentua ei revitellä hypyillä ja A-esteellä pilalle, mutta ei kukaan järkevä harrastaja niin teekään.

Ruokinnassa pitää haltijan tietysti noudattaa kuovuttajan ohjeita. Sairastumisista pitää informoida kasvattajaa ja isommissa hoitopäätöksissä kysyä luovuttajan eli koiran omistajan lupa tietenkin. Koiran tapakasvatukseen ja koulutukseen taas en haluaisi luovuttajan juuri puuttuvan.
Julia Åivo
Käyttäjän avatar
Julia&Lilo

ViestiKirjoittaja MindiNasta päivämäärä 07.03.2010 20:04

Meillä ainakin on sovittu niin että molemmat saa laittaa ruutia näyttelyyn.jos minä haluan johonkin,minä maksan.jos taas sijoituskoti haluaa sen jonnekin,niin he maksavat.Muutenkin he saavat harrastaa lajeja jotka kokevat itselleen mieluisiksi,en rajoita mitenkään.
-Riitta Rautio-
Nasta(Bonwild Enigma)
Ruuti(Bonwild U Rock My World)
<3:ssä Mindi(Kimblewick Mimosa)
http://www.rockstylesterriers.com
MindiNasta
Jalostustoimikunnan jäsen

ViestiKirjoittaja Tepa päivämäärä 13.03.2010 2:51

Omat kokemukset sijoituskoirasta kerrassaan loistavat!! Kiitokset siitä kuuluu tietysti kasvattajalle :)

Itse en koe, että koira ei olisi minun. Ehkä pitäisi (?), mutta en itse ainakaan osaa toimia koiran kanssa siten, ettäkö sen todellisuudessa omistaisi joku muu. Minulla ei myöskään ole aikaisempaa kokemusta sijoituskoirasta. Näyttelykulut maksetaan niinkun parhaaksi nähdään ja miten milloinkin sovitaan. Pennutus ym. siihen liittyvä on sovittu hyvissä ajoin, ja siitä tulevat kulut siis kuuluvat kasvattajalle. Rokotuskulut olen hoitanut, koska minun mielestä ne kuuluu siihen koiran normaaliin "ylläpitoon" kuten esimerkiksi ruuat, tarvikkeet.

Parhaaksi puoleksi sijoittamisessa näen sen, että minulla on aina joku, jolle soittaa kun kinkkinen tilanne tulee vastaan, ihan mihin vaan koiran asioihin liittyen. Ja ihan noin muutenkin, minun mielestä se kommunikaatio kasvattajan ja koiran ottajan välillä on äärimmäisen tärkeä. Ja se, että kemiat kohtaa.

Omalla kohdallani sijoitussopimus on reilu ja asianmukainen.

Paljon olen kuullut ja lukenut huonosti menneistä sijoituksista, ja voin vaan olla todella onnellinen, että itsellä ei ole mitään valittamista missään asiassa.
Teija Porthan ja manssineiti Taxmania AmyLouTattoo "Muru"
Tepa

ViestiKirjoittaja territaivaan päivämäärä 16.03.2010 14:11

Itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia. Tosin mulla ei ole koskaan ollut kuin nämä kaksi manssia sijoituskoirina. Olen saanut ihan vapaasti "määrätä" koirieni elämästä, kasvattaja ei ole siihen puuttunut. Mutta ehkä siinä on sekin että hän varmasti tietää että minun luonani (anteeksi omakehu :D ) koirat saavat todella hyvää hoitoa. Kasvattaja on maksanut astutukseen ja pennutukseen liittyvät kulut, minä muut. Joihinkin näyttelyihinkin kasvattaja on koiria maksanut. Eli hyvin on yhteistyö sujunut.

Kaikilla ei kuitenkaan suju yhtä hyvin, olen kuullut ja lukenut pöyristyttäviä kauhutarinoita sijoitusriidoista ja erimielisyyksistä... Itse en ottaisi sijoituskoiraa keneltä tahansa. Ja kun tulevaisuudessa itse sijoitan koiria, en todellakaan anna niitä kenelle tahansa!

Jos ei tunne sijoittajaa/ vastaanottajaa entuudestaan, sijoitussoppariin on syytä kirjata KAIKKI mahdollinen erimielisyyksien välttämiseksi.
* Nina *
kennel Territaivaan
Bonwild Cute Creature 'Roosa'
Bonwild Bewitched Aztec Sun 'Juulia'
X-Pected Dine Mites Google It 'Jade'
Italiaano Soltar's Memento 'Viivi'
territaivaan

ViestiKirjoittaja Kaarina päivämäärä 30.03.2010 18:39

Meilläkin on vain hyvää sanottavaa sijoitussopimuksesta. Tosin meillä sopimus purettiin kun kävi ilmi ettei Tepaa tulla koskaan käyttämään jalostukseen, jolloin me saatiin koira omaksi takuusumman hinnalla (n. puolet 'normaalista' hinnasta).
Kasvattaja vastasi näyttelykuluista ja me sijoituskotina juoksevista kuluista (ruoka, ell, koulutukset jne.) Mäkään en koskaan aatellut etteikö Tepa olisi ollut meidän, tiesin vain että mulla on kasvattajan tietotaito entistä paremmin käytettävissä. Jos jotain isompaa olisi ollut, olisin varmasti kääntynyt kasvattajan puoleen mutta perusasioissa olen 'määrännyt' koiran asioista.

Sijoituskodilla on kyllä iso vastuu, vaikkei sitä nyt ihan joka päivä ajattelisikaan. Kummankin osapuolen on pidettävä yhteyttä ja keskusteltava asioista, mutta päätösvalta koiran asioista on viime kädessä koiran omistajalla = sijoittajalla sopimuksen ollessa voimassa. Siinäkin mielessä olisin hyvin tarkka keneltä koiran ottaisin sijoitukseen, mutta toki myös kenelle koiraNI antaisin sijoitukseen. On voitava luottaa siihen, että koiraa hoidetaan ja koulutetaan oikein.
- Kaarina Ostrow

"Tepa" /Hilmanter's Kiss Me Kate/

+ Plyush & Vauhti -cairnit
Käyttäjän avatar
Kaarina
Hallituksen jäsen

Palaa alueelle Yleinen keskustelu